Saturday, June 25, 2011

Sajian 1 Malaysia Kerja Raya 2011

Hari ini adalah hari Karnival Kerja Raya kat CIDB jln Cheras. Disini nanti dapat kita saksikan 1000 jenis sajian yang akan direkodkan sebagai sajian paling banyak oleh Malaysia Books of Records.

Acara utama adalah Sajian 1 Malaysia. Setiap orang warga jkr perlu membawa 1 jenis masakan..dimana kategori makanan ini telah ditentukan mengikut cawangan masing2 dan masakan adalah dari pelbagai bangsa...Melayu, Cina dan India. Yang jadi kelakarnya tukang masaknya bertukar2.contohnya melayu masak lauk india, india masak lauk Cina, Cina masak lauk melayu dll....
Masakan yang disediakan adalah dari pelbagai jenis masakan udang, ketam, sotong, kerang, nasi, ayam, daging, mee, spagetti/laksa, sop, salad,  dll...tapi kueh tak termasuk..
Jkr Wp kebanyakanya sedia masakan pelbagai jenis sayur..dan mak kena sediakan masakan 'Capcicum with Potatoes Masala' cara mamak sikit...dan resepi ni dpt kat tenet. 
Jadi semalan mak pergi ke Giant cari bahan2...dan awal pagi ni mak kena sediakan masakan tu...lebih kurang macam sayur goreng je...cuma tambah rempah sikit...dan bila siap mak pergi kesana ajak abah dan jia sekali...meiah sangat ada belon, ada orang galah wajah mickey mouse, ada karaoke . 
Disamping itu ada juga senamrobik, permainan sukan dalaman dan sukan bola jaring/futsal/bola tampar, sukan kanak2, gubahan bunga, mewarna, dll. Ada banyak gerai2 disediakan untuk pengunjung2 makan dan minum dimana kupon yang diberi boleh digunakan. Ais krim, air mineral, 100 plus dan vitagen dapat free. Dari masa kesemasa ada cabutan bertuah. Tapi nama mak memang tak bertuah....sebab hadiah pertama no. nya 1126 dapat LCD 42" tapi mak punya 1261.....memang tak ada luck....
Disini dapat kita saksikan kehadiran bersama Menteri Kerja Raya YB Dato' Shaziman Bin Abu Mansor, wakil Malaysia book of Records, pengarah JKRWPKL dan beberapa pegawai kanan lain.
Diakhir acara, ada makan2 durian...masing2 berebut durian kat lori...ambik satu sorang je....orang laki untug le... sebab dia kedpan...abah dapat satu je...mak dan jia tak ada...tapi tak pe mak tak leh makan pun... dan jia pulok tak makan durian sebab dulu dia pernah mabuk durian.....dan sajian 1 Malaysia di lelong dengan harga yang murah RM 2.00 untuk semua makanan kecuali sayur RM 1.00. Kita orang sempat beli 10 makanan...walaupun ada makanan yang dah di cok dah disapu orang.....tak apa....
Disini adalah gambar2 makanan yang dibeli dan lain2 yang sempat dirakam......
















0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Top Web Hosting | manhattan lasik | websites for accountants