Saturday, June 25, 2011

Mengenali Bahan dan Rempah Masak


Mengenali rempah-rempah kering dan rempah basah serta bahan-bahan masakan utama adalah sangat  penting sebelum kita mula memasak. Contoh  rempah kering adalah kulit kayu manis, bunga lawang, cengkih, pelaga, lada hitam dll. Manakala rempah basah adalah seperti bawang, cili boh, halia, kunyit hidup, dll.
Selain daripada itu kita harus kenal bahan2 utama masakn seperti ayam, daging, ikan, sotong , udang  dll. serta mengenali nama-nama ikan dan masakan apa yang sesuai dengannya.
Sayur-sayur juga kita juga perlu tahu. Ada pelbagai sayur seperti sawi, kobis, kacang panjang, petola, labu, bayam, pucuk ubi, pegaga, cekur manis, peria, ulam2 kampung, dll.

Mari sini mak tunjukkan gambar contoh bahan masakan yang ada di pasar kita.... (mak just copy and paste dari internet je....)      

Ini sebahagian dari rempah2 masakan kering yang biasa mak gunakan terutama untuk memasak kari, gulai, kurma, kerutub, kuzi,  rendang, nasi beriani/ hujan panas, nasi minyak, sop dan lain2.                                                

 Ini adalah sebahagian daripada sayur-sayur yang biasa digunakan dalam masakan melayu kita. Ada banyak lagi sayur2 yang perlu kita tahu.......
Sayur-sayur kampung yang biasanya makcik2 tua jual kat pasar malam tu adalah seperti ulam2 raja, daun salam, kemangi, pucuk paku, nangka muda, pucuk kaduk, kencur, daun kankung kampung, daun kesum, pisang gulai dll...
Mak rasa ramai anak-anak zaman sekarang masih tidak mengenali sayur2 kampung ini. Bila ada peluang anak2 mesti belajar mengenalinya dan cara memasaknya.....k

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Top Web Hosting | manhattan lasik | websites for accountants